7 dingen die ik heb geleerd als solopreneur in 2023

7 dingen die ik heb geleerd als solopreneur in 2023

Deze blog is op 22 mei 2023 gepubliceerd als een artikel op LinkedIn. Bekijk hier het originele artikel.

Je hebt de term solopreneur misschien al eens voorbij zien komen. In Nederland spreek je misschien eerder simpelweg over een ZZP’er, hoewel je tegenwoordig ook prima bijvoorbeeld de enige werknemer van een B.V. kunt zijn. Sinds januari van dit jaar ben ik zo’n solopreneur. In dit artikel deel ik graag mijn 7 belangrijkste lessen met je die ik heb opgedaan sinds ik fulltime ben begonnen als ondernemende eenling. Ten eerste omdat ik hoop dat er een gewoonte tussen zit die je het proberen waard vindt.

1. Motivatie volgt op actie (en niet andersom)

 

De vrijheid die het met zich meebrengt de enige werknemer in je bedrijf te zijn, is tegelijkertijd ook een potentiële valkuil. Je hebt immers geen leidinggevende die je deadlines oplegt en zult zelf je eigen tijdsplanning moeten indelen. Nu moet ik zeggen dat de eerste maanden van het starten van een onderneming je van zo veel motivatie voorzien, dat je het gevoel hebt dat je zonder een grijze haar te zien springen zo aan de tachtig uur in een week aan werk kan verzetten (of dat gezond is, is een tweede). 

Ik schrijf dit toe aan het principe dat motivatie volgt op actie, en niet andersom (zoals veel master procrastinators wel hopen). Door simpelweg te beginnen met een simpele taak of activiteit, zelfs als je je niet volledig gemotiveerd voelt, kun je de bal aan het rollen brengen. Het beginnen met een onderneming waar je oprecht gepassioneerd over bent, is hier het perfecte voorbeeld van. Zodra je begint en kleine vooruitgang boekt, zul je merken dat je motivatie groeit en je meer energie en drive hebt om door te gaan. Wanneer de eerste successen dan ook nog eens aandienen, vermenigvuldigt dit gevoel met factor 10.

2. Je leergierigheid is de beperkende factor voor groei

 

Als ondernemer is het essentieel dat je nieuws- en leergierig bent. Leergierigheid is een harde eis om de motor van succesvol ondernemerschap draaiende te houden. In het huidige tijdperk biedt het internet vrijwel onbeperkte mogelijkheden om alles te leren wat verband houdt met het oprichten en runnen van een bedrijf. Het is niet langer een kwestie of de kennis beschikbaar is, maar eerder van jouw bereidheid om de tijd en energie te investeren om te leren. In mijn ervaring is YouTube een onuitputtelijke bron van populair-educatieve inhoud. 

Of je nu wilt leren over website design, SEO, het editten van video’s, e-mailmarketing, grafisch ontwerpen of het opzetten van een bedrijf, je zult een schat aan diversiteit vinden. Hier bestaat echter wel het gevaar dat je in de vicieuze fuik van het algoritme terecht komt, dus weet wanneer het tijd is om je laptop weer dicht te klappen (of, zoals omschreven in het afkowobo: kladiladi).

3. Er is software in overvloed (en dan begin ik nog niet eens over A.I.)


Een van de redenen waarom het solopreneurschap zich steeds vaker voordoet, is omdat er voor nagenoeg elk zakelijk probleem inmiddels een stuk software bestaat die het voor je oplost. Wil je een website bouwen, dan kun je kijken bij WordPress, Framer of een Squarespace. Maak je een online cursus, dan heb je de beschikking over bijv. Easygenerator, Kajabi of Payhip. Wil je hier een marketingsysteem aan koppelen, dan kom je weer terecht bij een MailChimp, ConvertKit of MailerLite. Ga zo maar door.

Met andere woorden, met de voortdurende ontwikkeling van technologie is er tegenwoordig een overvloed aan gebruiksvriendelijke software beschikbaar, waardoor ondernemers minder afhankelijk zijn van ingehuurde specialisten om het voor hen te bouwen. Of het nu gaat om productiviteitstools, creatieve software, analytische programma’s of communicatieplatforms, er is voor bijna elke behoefte wel een (gratis) softwareoplossing te vinden. Bovendien heb je nu opkomende geavanceerde A.I.-technologieën die je in staat stellen om taken te automatiseren, gegevens te analyseren en zelfs met andere A.I.-software te communiceren op een manier die voorheen ondenkbaar was.

4. Om betrouwbare content te maken, kun je niet om gedegen literatuuronderzoek heen

Als je je net zoals ik in het landschap van online educatie bevindt, dan is er geen way around het doen van aandachtig literatuuronderzoek. Het gaat niet alleen om het vinden van relevante bronnen, maar ook om het evalueren van de betrouwbaarheid en validiteit van de informatie. Omdat er zo ontiegelijk veel onzin op het internet te vinden is, zul je voor betrouwbare, waardevolle content echt op de bevindingen uit de wetenschap moeten focussen. 

Literatuuronderzoek helpt je daarnaast om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en om je eigen ideeën te verrijken door voort te bouwen op het werk van anderen. Een groot minpunt hieraan is dat het echter vrij tijdrovend kan zijn. Ook ik maak mijzelf dan ook vaak schuldig aan enkel het lezen van het abstract en de conclusie van een artikel. Toch sta ik er achter dat dit nog altijd beter is dan de eerste de beste blogpost voor waar aan te nemen die je via de eerste zoekresultaten tegenkomt.

5. De 20-80-regel is overal

De 20-80-regel, ook bekend als het Pareto-principe, stelt dat ongeveer 20% van de inspanningen verantwoordelijk zijn voor 80% van de resultaten. Als solopreneur zie je dit principe overal in terugkomen. Bijvoorbeeld, 20% van je klanten zorgen vaak voor 80% van je omzet, 20% van je inspanningen kunnen 80% van je succes bepalen, of in 20% van je tijd kun je 80% van je nieuwe product af hebben. Door je bewust te zijn van dit principe, kun je jouw inspanningen en middelen effectiever richten op de belangrijkste gebieden die de meeste impact hebben. 

Daarnaast kun je dit principe omarmen als je last heb van een perfectionistisch stemmetje in je oor. Gaat het het nu waard zijn om nog eens 80% van de tijd te investeren om de laatste 20% van de waarde toe te voegen aan een product of een stuk content? Of zou je die 80% aan tijd en energie die dit dus kost wellicht beter kunnen steken in de volgende zaken en taken die je te wachten staan? Mijzelf heeft het Pareto-principe doen inzien dat ik zo veel meer dingen afgerond krijg als ik mij niet te veel druk maak of ik wel iets perfects aflever: het is in die zin enorm bevrijdend.

6. Weinig dingen zo goed om je kernwaarden in kaart te brengen als een paar dagen weg in je up (en je pup)

 

Eind 2022 ging ik met negen anderen mee op een heus leesweekend. Een weekend zonder mobiele telefoon, waarin iedereen 3,5 dag lang de tijd en aandacht had voor een boek, een wandeling door de natuur of een goed gesprek. Het inspireerde mij om in mijn eentje een midweekje weg te gaan en tijd te maken voor wat echte introspectie. Mijn voornaamste doel van deze trip was om diep na te denken over wat mijn drijfveren zijn: mijn kernwaarden. Voor mij was het belangrijk dat waar ik voor sta als mens zich ook uit in waar mijn bedrijf voor staat. Het was oprecht een ervaring die ik aan iedereen zou kunnen aanraden, ondernemer of niet. Of je nu gaat wandelen in de natuur, een boek leest in je bungalow of gewoon rustig nadenkt, een paar dagen weg met jezelf kan een waardevolle investering zijn in je persoonlijke en professionele ontwikkeling. 

Bonus tip: heb je een hond, zoals ik, neem deze dan absoluut mee. Ik heb zelf de neiging hele gesprekken met mijn hond Bagel te voeren, terwijl hij nooit iets terugzegt. Ik kan je vertellen dat onze gesprekken voor menig openbaring heeft gezorgd bij mij.

7. Samenwerken met anderen is zo veel waardevoller dan flying solo (en bovendien veel leuker)


Dit artikel is geen PR voor het bestaan van een solopreneur. Sterker nog, juist het samenwerken met anderen is waar ik persoonlijk de meeste energie van krijg. De eerste twee online cursussen voor tennisleraren die ik heb ontwikkeld, maakte ik volledig zelf. Momenteel werk ik aan mijn derde en vierde cursus, en deze maak ik beide in samenwerking met twee partners. Hoewel we pas enkele weken begonnen zijn, geniet ik nu al veel meer van het proces dan toen ik alles nog op mijn eigen bordje had. Niet alleen creëer je samen veel meer waarde, bijvoorbeeld door gedeelde kennis of de verschillende perspectieven, ook is het simpelweg veel leuker en bevredigender gezamenlijk iets neer te zetten waar je beiden trots op bent. 

Zo solo hoeft het zijn van een solopreneur dus niet te zijn, en dat is maar goed ook.